Saturday, January 21, 2012

Lamm i ugn














Förra helgen lagade vi lamm till middag. För att göra det enkelt för oss tillagade vi allt i en plåt. Smidigt och bra! Jag lät grönsakerna steka en stund i ugnen innan jag slog på tomaterna så att de skulle få en lite mer koncentrerad smak och sedan brynte vi lammskivorna och la ovanpå och lätt sedan hela klabbet stå i ugnen i ca 40 min.

1 liten aubergine
1 zucchini
1 gul lök
3 klyftor vitlök
lammdelar
olivolja
3 burkar krossade tomater
ca 1 dl vitt vin
timjan (färsk eller torkad)
salt
peppar
basilika

Skär auberginen i klyftor och salta dem. Skär zucchinin i bitar. Finhacka vitlöken och skär löken i klyftor. Lägg grönsakerna samt hälften av vitlöken i långpanna och ringla olivolja över. Baka grönsakerna i ugnen i ca 15-20 min i 200 grader. Bryn under tiden lammdelarna och krydda dem med peppar och salt. Ta sedan ut plåten slå på tomatkrosset och vinet. Salta, peppra, lägg i timjan och rör om på plåten. Lägg de brynta lammskivorna ovanpå och låt det hela gå färdigt i ugnen i ca 40 min. Servera med ett gott bröd. Vi gjorde Nigellas bönmos till men det kändes ganska överflödigt.


No comments: